"Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych z terenu Gminy Pisz"
Zajęcia dla dzieci ze specjalnymi trudnościami w czytaniu i pisaniu prowadzone w Szkole Podstawowej w Trzonkach w ramach projektu „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I – III szkół podstawowych z terenu Gminy Pisz”. współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Liczba zrealizowanych zajęć -26 godzin.
Godziny realizowane są zgodnie z harmonogramem w miesiącach:
listopad- 3, grudzień -2, styczeń-3, luty -4, marzec -5, kwiecień -4, maj- 5.
Zajęcia odbywają się w każdą środę w godzinach od 1240 do 1340. Celem zajęć jest zapobieganie wystąpieniu zaburzeń emocjonalnych,przezwycięzanie trudności w opanowaniu czytania i pisania, usprawnianie obniżonych funkcji, usprawnianie czytania głośnego i ze zrozumieniem, zminimalizowania objawów zaburzeń typu dyslektycznego w nauce szkolnej, wzbudzenie motywacji do nauki. Na zajęciach korzystamy z pomocy dydaktycznych, przekazanych szkołom w ramach projektu. Zajęcia dzięki temu mogą być uatrakcyjnione i stanowią dla uczniów optymalne warunki do nauki, co przekłada się też na ich sukcesy edukacyjne. Uczniowie bardzo chętnie korzystają z gąsienic, wież, rybek, tangalo. W czasie zajęć rozwijają sprawność manualną, ćwiczą ruchy rąk oraz precyzję i koordynację wzrokowo- ruchową. Uczą rozpoznawania kształtów ,kolorów, dokładności i wyobraźni.
Wieża liczb – rozwija orientację przestrzenną – lateralizację, szybkość , spostrzegawczość, koncentrację, słuchanie ze zrozumieniem, sprawność manualną ,utrwala znajomość cyfr 1 -6 i wspomaga w tworzeniu prostych działań matematycznych. Ponadto usprawnia zdolności komunikacyjne, umiejętności strategiczne i przywódcze.
Tęczowe liny- gra ćwiczy precyzję, równowagę i koordynację wzrokowo- ruchową, uczniowie poznają terminy długości: najdłuższa, dłuższa, krótszy, najkrótszy. Bardzo chętnie i z pełną ekspresją uczestniczą w grach sportowych, zręcznościowych oraz układają różne kształty i formy wykorzystując akcesoria łączonych lin, wspaniale się bawią i rozgrywają zawody.
Kreativmemo 2 – dzieci ćwiczą spostrzegawczość, pamięć ,logiczne myślenie, koordynację wzrokowo- ruchową oraz umiejętność wypowiadania się.
Puzzelator- grupa bardzo chętnie uczestniczy we wspólnych działaniach. Dzieci porozumiewają się , ćwiczą koncentrację oraz doskonalą umiejętności strategiczne i przywódcze przy czym wykonują ćwiczenia gimnastyczne: przysiady, skłony, podskoki.
Tangalo- pobudza do logicznego myślenia, uczy znajomości figur geometrycznych i wyobraźnię przestrzenną.
Schettenmemory- rozwija pamięć wzrokową, utrwala słownictwo, spostrzeganie, skojarzenie, układanie historyjek tematycznych, uczy też utrzymywanie porządku. Dzieci podczas zabawy uspakajają się i aktywizują , skupiają uwagę i starają się jak najlepiej wykonać zadanie. Lubią opowiadać o sobie, o rodzinach, otwierają się i prowadzą rozmowy.
Logigram – różnorodność zadań angażuje kilka zmysłów równocześnie pobudza do samodzielnego myślenia i aktywności. Uczniowie bardzo chętnie angażują się w indywidualną i zespołową pracę .
Dorota Kordek