"Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych z terenu Gminy Pisz"
W ramach projektu „ Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I- III szkół podstawowych z terenu Gminy Pisz” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego odbywają się zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej w Szkole Podstawowej w Trzonkach. Na zajęcia uczęszcza 8 dzieci z kl. I - III z zaburzeniami komunikacji społecznej, u których zaburzenia zachowania znacznie utrudniają kontakty społeczne i są przyczyną niepowodzeń szkolnych.
Zajęcia odbywają się w piątki w godzinach 1240-1340.
Ilość zajęć socjoterapeutycznych przeprowadzonych w poszczególnych miesiącach:
Listopad – 3 godziny
Grudzień – 2 godziny
Styczeń – 3 godziny
Luty – 4 godziny
Marzec – 5 godziny
Kwiecień – 4 godziny
Maj – 4 godziny
Celem zajęć socjoterapeutycznych jest eliminowanie przyczyn i przejawów utrwalonych zaburzeń zachowania utrudniających dziecku realizację zadań życiowych. Zajęcia opierają się na założeniu, że dostarczanie dziecku odpowiednio zorganizowanych sytuacji społecznych może wywołać zmianę psychologicznych wzorców jego zachowań. Głównym zadaniem podczas spotkań jest stworzenie każdemu dziecku przyjaznej i bezpiecznej atmosfery. Tylko wtedy wychowanek będzie sobą i towarzyszyć mu będą pozytywne emocje. Uczucia to przeżycia, które wpływają na przebieg i treść procesów poznawczych. Mają swoje źródła w konkretnych sytuacjach, przedmiotach, zdarzeniach i osobach z życia codziennego. Uczucia mają ogromne znaczenie w kształtowaniu osobowości człowieka. Zajęcia pokazują, że można się nauczyć skutecznego i zdrowego ujawniania uczuć w różnych sytuacjach życiowych. Gdy dziecko pozna siebie, nauczy się rozpoznawać i wyrażać swoje uczucia, wtedy staje się bardziej otwarty w stosunku do otoczenia, któremu może zaufać. Podczas zajęć uczniowie uczą się rozumieć własne potrzeby, regulować swój rytm pracy, współpracować w grupie, aktywizować się, koncentrować się, odprężać, wypoczywać, redukować i rozpoznawać własne uczucia oraz innych. Dzieci mają możliwość korzystania z różnorodnych pomocy dydaktycznych jak również gier otrzymanych w ramach projektu. Dzięki otrzymanym pomocom zajęcia są atrakcyjniejsze dla dzieci jak również stymulują prawidłowy rozwój uczestników nie tylko w ramach szeroko rozumianej socjalizacji.
W zajęciach wykorzystywano następujące pomoce dydaktyczne:
Logigram figury zadaniowe, Logigram karty matematyczne, Logigram szablony, Logigram diagramy, Wieża liczb chwytak, Wieża liczb – liczby z haczykiem, Hip hop płytki liczbowe zest. I, Hip hop płytki liczbowe zest. II, Zestaw sportowy krykiet, Zestaw sportowy kręgle batrmanki, Atletix, Pelikan, Chwytaki, Zestaw sportowy puszki, Stadion piłkarski, Ślimak, Rozwiązujemy konflikty - w domu, Rozwiązujemy konflikty - w szkole, Rozwiązujemy konflikty kłamstwa, Pieksi oraz Felix.
Małgorzata Krom